Cumartesi, Haziran 15, 2013

Apple iOS 7’deki yenilikleri Android’den mi kopyalamış?

iPhone, iPad ve iPod Touch’ın yeni işletim sistemi iOS 7, Apple’ın uzun süredir yaptığı en köklü değişikliklere sahip. Hem görsel yönden, hem de uygulamaların işleyişi bakımından pek çok değişiklik var. Peki Apple bu fikirler için nereden ilham almış? Android’i mi kopyalamış? Yoksa Windows Phone 8’i mi?

iOS hayranları kopyalama iddialarını kabul etmeyecektir herhalde. Android fanatikleri ise hararetle kopyacı olmakla suçlayacaktır Apple’ı. Windows Phone 8 ekran görüntüleri ile de karşılaştırmalar yapılıyor bloglarda.

Ben bu tartışmada taraf olmayacağım ama, birkaç görüşümü paylaşmak istiyorum. Öncelikle, iPhone’dan önce mobil işletim sistemlerinin arabirimleri nasıldı, onu bir görelim:



Hatırlar mısınız bilmem ama, iPhone kullanıcı deneyimi ile bizi büyülemişti, çünkü o güne kadar mobil işletim sistemlerinde yanlış yapılan her şeyi yeniden düşünüp daha insancıl hale getirmişlerdi. Elbette hepsi bir anda olmadı, ama yavaş yavaş eksikler kapandı. iPhone sonrasında “modern mobil işletim sistemleri” kategorisine giren her işletim sistemi Apple’ın çabalarından ilham aldı.



Apple almadı mı o sihirli ilhamlardan? Elbette aldı, öncelikle yıllar önce ürettiği Apple Newton MessagePad'den ilham aldı. Ardından Palm OS’in temelinde yatan kullanım kolaylığı felsefesinden ilham aldı, onu günümüze uyarladı. Konfabulator isimli modern masaüstü widget’larının babası olan yazılımdan da yararlandı. iPhone dışındaki ürünlerde bile Braun’un Dieter Rams imzalı ürünlerinden ne kadar etkilendiği ortada zaten. Daha sonra yine bir Palm ürünü olan WebOS’den etkilendi. WebOS kendi başına başarılı olamamış olsa da Apple’ı yenilik yapmaya zorlayan önemli bir oyuncuydu (WebOS’den hâlâ da etkileniyor, iOS 7’deki multitasking ekranı WebOS’in cards ekranının neredeyse aynısı!). Daha sonra da elbette Android’den etkilendi, buna şüphe yok, ama bence Android bu kadarını Apple’a borçluydu! Çünkü nasıl iOS, “Zen of Palm” felsefesini takip ettiyse, Android de iOS’in mobil işletim sistemlerine getirdiği modern yaklaşımı takip etti. iPhone öncesinde fotoğraflarımız arasında parmağımızla kaydırarak gezinme fikri kaçımızın aklına gelirdi? Şimdilerde bu özelliği olmayan telefona akıllı demiyorlar!

İşin acı tarafı ne biliyor musunuz? Büyük firmaların kopyaladığı küçük firmalar genellikle tarih oluyorlar.

İlgili linkler
Apple tasarımları, Braun tasarımları
WebOS’in cards ekranı (mutlaka görmelisiniz)
Neonode N1m
iOS 7 - Android benzerlikleri
iOS 7 kimlerden ilham almış?

Hiç yorum yok:

İlginizi çekebilir: