Cumartesi, Temmuz 21, 2007

Creative ZEN V incelemesi



İnceleyeceğim model Creative ZEN V'nin 2 GB'lık siyah-yeşil modeli. Bu model "Plus" değil, yani video gösteremiyor ve FM radyosu yok.

İlk İzlenim


Creative ZEN V çok şık bir kutuda geliyor. İlk izlenim önemlidir, ve Creative bu işi çok iyi başarmış. Cihazın kutusundakileri çıkartırken yüksek kalite bir ürün ile karşı karşıya olduğunuzu hemen anlıyorsunuz.

Kutudan şunlar çıkıyor:
  • Creative ZEN V
  • Creative marka 3.5mm kulaklık
  • Bilgisayara bağlantı kablosu
  • Line-in bağlantı kablosu
  • Boyun askılığı
  • Taşıma çantası
  • Kurulum CD'si
  • Kullanma kılavuzu
  • Aksesuar rehberi
ZEN V'yi elinize aldığınızda ilk olarak açma kapama düğmesini aramanız olası. Hemen söyleyeyim: Sol kenardaki düğmeyi aşağı doğru çekmeniz gerekiyor. Ama bunu yaptığınızda mp3 çalarınız açılmayacak. Çünkü daha şarj etmedik! Ne yazık ki bu şarjlı gadget'lar "beni paketten çıkardın ama henüz tam olarak kavuştuk sayılmaz, önce bir şarj et bakalım" diyorlar. ZEN V'yi de 6 saat şarj etmeniz lazım. İlk izlenimimizdeki ilk kötü nokta burası işte. Cihazı fişe takıp şarj etmeniz mümkün değil, sadece USB'den şarj oluyor, bunun için de 6 saat açık olacak bir bilgisayara ihtiyacınız var. Cihaz elinize akşam geçtiyse bilgisayarınızı sabaha kadar açık bırakmanız gerekebileceği anlamına geliyor. Ya da "kavuşma" işini biraz daha ertelemeniz gerektiği anlamına...

Bu arada kullanma kılavuzuna şöyle bir göz atın. Evet, Türkçe bölümü de var! Kılavuzda kurulum CD'sini yüklemeden sakın bilgisayara bağlamayın diyor. Eh bir bildiği vardır herhalde :) CD'de çeşitli yazılımlar var. En önemlisi ZEN V Media Browser. Bu yazılım müzikleri ve diğer verileri bilgisayarınız ile ZEN V arasında transfer etmenizi sağlıyor.

6 saat sonra...

Creative ZEN V

Müzik Çalma Özellikleri
Music Library bölümüne girdiğinizde karşınıza şu seçenekler çıkıyor:
  • Playlists
  • Albums
  • Artists
  • Genres
  • All Tracks
  • Recordings
  • Bookmarks
  • DJ
Playlistleri cihazı kullanarak hazırlayabiliyorsunuz. Bir şarkının herhangi bir bölümünü bookmark listenize ekleyebiliyorsunuz. Bookmarks menüsü de bunlara tekrar ulaşmanızı sağlıyor. DJ menüsü en çok dinlediğiniz müziklere, en az dinlediğiniz müziklere ya da rastgele müziklere ulaşmanızı sağlayan seçenekler içeriyor.

Merak etmeyin sigara kullanmıyorum :)

Ses
Ses kalitesi gayet güzel. Bass Boost özelliği var. Equalizer'ı var, ister hazır seçeneklerden birini seçebiliyor, ister kendi ayarınızı yapabiliyorsunuz. Smart Volume özelliği şarkılar arasındaki ses seviyesi farklarını dengelemek için. Restrict Volume özelliği ise istemeyeceğiniz derecede yüksek sesi önlemek için. Kulağınıza zarar vermek istemezsiniz.

Menüler
Cihaz gayet "normal" menülere sahip. Karışık birşey yok, cihazı açar açmaz kullanmaya başlayabilirsiniz.

Karışıklık demişken... Windows'un sağ tuş menüsü gibi bu cihazda da bir context menu sistemi var. Geri düğmesine basılı tuttuğunuzda çıkıyor ve o anki ekran ya da o an seçili olan şey ile ilgili seçenekler sunuyor. Burada bir sorun var, o da nerede menü çıkabileceğini kestiremiyor olmanız. Ben bu yüzden başlangıçta saat ayarını nasıl yapacağımı bulamadım (yanlız kardeşim ilk denemede buldu, yeni jenerasyon işte :) )

Çok da önemli değil ama hoşuma gitmeyen bir şeyi daha paylaşayım: Menülerde en üstten en alta ya da en alttan en üste gitmeniz mümkün değil. Eminim siz de ilk kullanımda bunu garipseyeceksiniz. Hızlı navigasyon için olmazsa olmaz bir özelliği neden es geçmişler anlamadım.

Cihazın menüleri Türkçe yapılamıyor, ama sanırım firmware güncellemesi ile bu özellik de eklenebiliyormuş.

Ayrıca ana menü maddelerini özelleştirebildiğinizi de ekleyeyim. İstemediğiniz menü maddelerini kaldırabilir ya da sık kullandığınız yerleri ekleyebilirsiniz.



Ekran
Creative ZEN V'nin OLED ekranı gayet canlı renkler sunuyor. Bu ekrana bakmak bir zevk. 128x128 piksel çözünürlükteki ekranın tek kusuru ızgaranın (piksellerin arasındaki siyah boşluk) çok belirgin olması. Belki daha yüksek bir çözünürlük daha hoş durabilirdi, ama böyle bir alet için bu ekran yeterli diye düşünüyorum.

ZEN V'nin hoşuma giden ince bir detayı da ekrandaki görüntüyü döndürebilmeniz. Bu sayede cihazı yan tutarak kullanabiliyorum ve bu şekilde çok daha rahat kullanabildiğimi belirtmeliyim. Sanırım cihazın küçük boyutundan dolayı dik pozisyonda kullanmak pek de ergonomik olmuyor.

Bunlara ek olarak ekranın parlaklık seviyesini ve kaç dakika içinde kapanacağını belirleyebiliyorsunuz. Ama bence en güzeli tema desteği. Ben kırmızı ve turuncu temalara bayıldım :)


Solda Sony Ericsson K750i ekranı, sağda Creative Zen V ekranı


Fotoğraflar
Bu cihazın ekranı küçük. Yani fotoğraf görüntüleme özelliği pek işe yarar bir özellik değil. Yine de ekran çok canlı renkler sunduğu için fotoğraflara ara sıra bakasınız geliyor :) Cihazı bilgisayarınıza bağladığınızda klasörler oluşturup fotoğrafları gruplayabilirsiniz. Slideshow özelliği var. En güzeli de resimleri duvar kağıdı yapabilmeniz.

Saat ve Organizer Özellikleri
ZEN V saati ve tarihi gösterebiliyor. İsterseniz saati menü başlığında göstermesini sağlayabiliyorsunuz.

Alarm özelliği var. Cihazın içindeki herhangi bir parçayı çalıyor. Sorun şu ki ses kulaklıktan geliyor, yani sabah kalkmak için alarm kurmak isterseniz bir hoparlöre bağlamadığınız müddetçe alarm bir işe yaramıyor. Hayır, kulaklıkla yatmanızı tavsiye etmiyorum, sabaha şok olmuş şekilde başlamanızı istemem!

Cihazın aynı zamanda bir takvimi, yapılacaklar listesi ve adres defteri bulunuyor. Elbette bunları cihaz üzerinden değiştirmek mümkün değil, bilgileri bilgisayarınıza yüklediğiniz yazılım aracılığı ile giriyorsunuz.

Ses Kaydı
ZEN V ses kaydı ve Line-in bağlantısından kayıt yapabiliyor. Ses kaydı için ayrılmış bir düğme bulunuyor. Line-in kayıt ise kulaklık çıkışı olan herhangi bir aygıttan ses kaydı alabilmenizi sağlıyor. Line-in kablosu cihazla beraber geliyor.

Diğer
Cihazın hafızasının bir kısmını flash bellek olarak belirleyebiliyorsunuz.

Ayrıca cihaz kitlenirse sol taraftaki küçük reset deliğine bir ataş ile bastırmanız yeterli olacaktır.

Şimdi de kutudan çıkan diğer şeylerden bazılarına bir bakalım.

Kulaklık
Internette yapacağınız kısa bir araştırma sonrasında kimsenin ZEN V ile beraber gelen kulaklığın ses kalitesinden memnun kalmadığını görebilirsiniz. Doğrusunu isterseniz pahalı kulaklıkları kullanmadığım için farkları nedir, bilmiyorum. Ancak bir süredir gayet memnun bir şekilde kullandığım Sony marka kulaklıklara göre sesin biraz daha kötü çıktığını söyleyebilirim. Ama bu fark fazla değil ve herkes farkedemiyor. Örneğin kardeşim bir fark hissetmediğini söyledi. (Yakında bir Sennheiser CX 300 kulaklık almayı düşünüyorum, aradaki farkı sizlerle paylaşacağım inşallah.)

Bağlantı Kablosu
Bağlantı kablosu bildiğiniz mini-USB kablosu. Biraz kısa ama bence kısa olması daha iyi olmuş. Zaten mini-USB tipi kablolar çok yaygın olduğu için gerekirse daha uzun bir kablo satın alabilirsiniz.

Bu kablo aynı zamanda cihazı şarj etmek için kullanılıyor. Doğrusunu isterseniz bu yeterli değil. Keşke fişe takıp şarj edebileceğim bir adaptör de gelseydi yanında. Adaptörü ayrı satıyorlar.



Kurulum CD'si
Bu CD'deki temel programları kurmadan mp3 çalarınızı bilgisayarınıza bağlamamanız gerekiyor. CD'den şunlar çıkıyor:
  • ZEN V Media Browser
  • ZENCast Organizer
  • Creative MediaSource 5 Organizer
  • Windows Media Player 10
  • Audible Manager
  • Creative Product Registration
  • Creative Video Converter
  • Creative Removable Disk Manager
  • Creative Sytem Information
  • Creative Sync Manager
  • Detaylı Kullanma Kılavuzu (İngilizce)

Kullanma Kılavuzu
Bu aslında detaylı bir kılavuzdan çok "Hızlı Başlangıç Kılavuzu" gibi bir şey. Ama gerekli bir şey. Cihazı kullanmak zaten zor değil, ve burada en temel bilgileri ve uyarıları veriyor. Türkçe bölümü var, okumanızı tavsiye ederim.

Detaylı kılavuz CD ile beraber yükleniyor, ancak Türkçe bölümü yok.

Sonuç
Creative ZEN V güzel bir MP3 çalar. Ne yazık ki elimde Plus modeli olmadığı için video oynatma ve FM radyo özelliklerini test edemedim. Ama eminim onlar da iyidir. Creative iyi çalışmış.

Benden bu kadar, karar sizin!

Güncelleme:
  • ZEN V Türkçe kullanma kılavuzunu indirmek için önce buraya tıklayın ardından açılan sayfanın altındaki AGREE linkine tıklayın.
  • ZEN V veya diğer Creative müzik çalarlarıyla sorun yaşıyorsanız buraya tıklayın.
  • Mayıs 2008 itibariyle sorun yaşayan ZEN V kullanıcıları arasına ben de katılmış bulunuyorum. Detaylar için buradan buyrun.

Bu makale için anahtar kelimler: Creative ZEN V, MP3 Player, MP3 Çalar, Dijital Müzik Çalar, Digital Music Player, Digital Audio Player

Yazının devamı >>

27 yorum:

Abdullah Dağlı dedi ki...

Ben de bir Kingston KPEX 100 kullanıcısıyım. Şarj mantığı Creative Zen V ile aynı: USB şarj! Bunu nedense hiç sevmedim. Bence eksi bir özellik. Gerçi bunu + yapmanın bir yolunu buldum sanırım. USB çıkışını pirize çeviren aparatlar var. Bence firmalar bu aparatı da verseler çok iyi olacak :)

z dedi ki...

ZEN V için Creative Labs'ın orjinal adaptörü var, ama ayrı satılıyor. Keşke yanında gelseymiş.

kareem dedi ki...

bnde creative zen v 2 gb war yeni aldım.ama resimlerimi nası wallpaper yapıcam bilimiorum bana yardımcı olursanız sewinirim:)

z dedi ki...

Merhaba kareem! Öncelikle Photos bölümüne girip resmi açmanız gerekiyor. İstediğiniz resim görüntülenirken GERİ düğmesine basılı tutarsanız bir menü açılıyor. Buradan "Set as Wallpaper" seçeneğini seçmelisiniz.

Adsız dedi ki...

merhaba bende yeni bir zen v kullanıcısı olucaktım ama üsgünüm ki gec bulup erken kaybettim player ımı.ilk gün calısan alet artık ısıgını bıle yakmıyor ve n yapacagımı bılemıorum.bi de şu kısmı var mp3 bana yurt dısından hedıye olarak geldı yane garantı kapsamı urkıyede gecerlıdır mı bılemıorum.bu konuda fıkrı olan varsa lutfen bana ulassınn.sımdıden tesekkurler

z dedi ki...

Merhaba. Creative'in http://tr.creative.com/ adresinde Türkiye için bir sayfası var ama ne yazık ki yarı İngilizce, yarı Türkçe. İsterseniz teknik desteğe bir mail atın. Olumlu sonuç alır mısınız bilmiyorum, pek ümitli değilim doğrusu.

Creative gibi bir firmanın Türkiye için adam akıllı bir sayfasının olmaması şaşırtıcı.

Bendeki Zen V'nin garanti belgesinde www.multimedya.com'un adresi verilmiş. Onlarla da iletişime geçmeyi deneyebilirsiniz.

Geçmiş olsun, inşallah soruna bir çözüm bulunur.

Not: Bu arada eğer cihazı resetlemeyi denemediyseniz, bir deneyin. Belki faydası olur.

Adsız dedi ki...

tesekkurler.creative 'in kendi sitesindeki forumunda benimkiyle benzer sorun yasayan arkadasın yazisiyla karsilastim dun ve sanirsam avrupadaki teknik servis cok fazla ilgilenmemis

dün baya bi magaza geszdim ve kimsenin en ufak fikri olmadigi gibi buralrda bi creative teknik serviste bulamadim yetkili bayiyi gectim.

multimedya turkıyede bua letlerin dagitimin yapiyormus ama keske bi nete verdikleri telefona cevp vericek bi arkadas olsaydi memnun kalirdim.
kader mi demeli bilmiroum..

bu arada resetlemeyide denedim ise yaramayacagini bile bile.. sonuc negatif..

Adsız dedi ki...

merhaba.bende yeni bir creative zen v kullanıcısıyım.ama mp3playerim yurtdısından geldi ve sadece elimde mp3player var.yani sarj we pc ye baglamak için usb kablosu yok.en önemliside ZEN V Media Browser yani pc ile sarkı transver edebilecegim program yok elimde.bunu nereden indirebilirim. yardımcı olursanız sevinirim..

z dedi ki...

Merhaba Özge,

Sizin için biraz araştırdım ama programın indirilebileceği bir yer bulamadım. Creative'in sitesinde bile yok :( "İsterseniz Türkiye distribütörüne bir sorun" demek isterdim ama belli ki kendileri böyle şeylerle ilgilenmiyor.

USB kablosu sanırım herhangi bir tekno-marketten bulunabilir. Standart mini-usb kablosu çünkü. Ama ZEN V'nin kullanma kılavuzunda "Yazılımını yüklemeden bilgisayara bağlamayın" diyor. Alternatif bir yol bulabilirsem buraya yazarım inşallah.

z dedi ki...

Ayrıca ZEN ve MuVo MP3 çalarlarla sorun yaşayan arkadaşlar şu linkteki çözüme bir göz atabilirler: Creative MP3 Player Recovery Tool

Adsız dedi ki...

merhaba, ben daha bugün aldım zen v'yi. cd'yi yükledim, hemen bağladım fakat, sanırım bir çok insan da yaşamış bu sorunu,
veri transferi yapamıyorum. sorunumu net de anlatamıyorum, çünkü ben de anlayamadım tam olarak. makine tanıyor aleti, fakat creative'in yazılımı tanımıyor. çaresiz kaldım böyle. yardım ederseniz sevinirim.

z dedi ki...

Merhaba Ali Bey,

Ben böyle bir sorunla karşılaşmadım ama bu konuda bir bilgiye rastlarsam buraya yorum olarak eklerim.

Tabi sorunlarını yazan diğer arkadaşlara pek yardımcı olamadım ama :(

İnşallah sorununuz en kısa zamanda çözülür.

Saygılar.

güneş dedi ki...

merhaba, ben yaklaşık bir buçuk yıldır zen v kullanıcısıyım, genel olarak memnundum ama şimdi çok önemli bi sorunum var. mp3 kulaklığım bozulduunda teknik servisten cihazı da istediler, ama cihaz geri geldiğinde ekran parlaklığı çok çok düşüktü, neredeyse renkleri göremiyorum ve kontrast en yüksek seviyede görünüyor. Acaba bunu bilgisayardan yani kurulum CD'sinden yükseltebilir miyim veya ne yapmam gerekiyor lütfen yardımcı olun şimdiden teşekkürler...

Adsız dedi ki...

Ben creative zen plus kullanıcısıyım ve söylemeliyim ki video ve fm kalitesinden şüpheniz olmasın süper...

Adsız dedi ki...

arkadaşlar creatıve zen v plus cd sıolan varma ban gondermesı mumkun mu ben kaybettım suanda muzık falan ıcın eatamıyorum acaba bı bılgısı olna var ban aulasabılırmı ulasım mns
liebe_mann23@hotmail.com
lutfen:d

Adsız dedi ki...

bende creative zen v var fakat wallpaper ayarlayamıyom nasıl olcak daha yeni aldığım için keşfetmem lazım

Adsız dedi ki...

Cihazı yeni aldım ama sanırım kurulumunu gerçeklesiremedim. vista işletim sistemi kullanıyorum. nasıl kurulum yapılıyor?YArdım..

Adsız dedi ki...

merahabalrr bendeee Zen V kullanıcısıyım 2 ay oldu cihazımı alalı..
Kurulum Cd'sini yedeklemiştim öncedenn kaybettim orjınalını fakatt yedeklediğim CD hata veriyo napıcam bılmıorum Gercek CD nası bulabılırım acabaa çok sinirliyim bu aralarr...!!!!!!!!!

Unknown dedi ki...

Merhaba arkadaşlar ben mp3 player ımı yeni aldım cdsini kurdum çok şükür bi sorunla karşılaşmadım(:
ama alırken satış elemanı şarkıları sıkıştırabiliyorsun demişti nasıl sıkıştırılarak atılıyorr?
bu arada kurulum cd sini isteyen arkadaşlara henüz ben de kaybetmeden cd yi gönderebilirim(:

altys@hotmail.com dan ulaşabilirsiniz...

Adsız dedi ki...

merhaba arkadaslarr
benim creative zen v mp3 calarım var ve sanırım virüslü sarkı attıgımdan dolayı takıldı ve acılmıo.nasıl format veya reset atablırımm bilgisi olan varmı acaba?

Adsız dedi ki...

arkadslar mrb bnde creative zen marka bir mp4 war kılavuzu o kadar detaylı olmadıgı için kendim çözdüm ama simdi aleti pcye takıp sarz ettigimde aletin media exploler ı kendi kendine açılıp kapanıo yani aleti bir tanıo bir tanımıyo ve aynı sorun veri atarkende tekrarlanıo bu sorundan anlayan bir arkadasımız yardımcı olursa iyi olur simdiden tesekkürler

Adsız dedi ki...

selam altay ben günlerdir zen in cd sini arıyorum fakat bulamadımm ben benım kını kaybettım ve pc ye format attım rica etsemm bana yollarmısınn adresim bu

eeness.8@gmail.com

Adsız dedi ki...

recovery mode diye bişey açılıyo clean up falan var bastım busefer herşey silindi ama öyle kalmış başka hiçbişeye basılmıyo ne yapcm yardımcı oluabilcek birisi varsa ltfn sölesin ??

Adsız dedi ki...

ben iyi bir yerden aldım ama 3 kere bozuldu şimdi yine bozuldu yaklaşık 1.50 yıl oldu hepsinde farklı şeyler oluyo..::((((bnce almak isteyn kesinlkle almasnnn

Mehmet Recep Özdemir dedi ki...

merhaba bende creative zen V 2 gb kullanıyorum acaba ilk fotoğraftaki monitörü yan çevirme işlemini nasıl yaptınız?

z dedi ki...

Merhaba. Uzun zamandır kullanmadım, tam olarak hatırlamıyorum ama sanırım ayarlar bölümünde screen orientation gibi bir şey olsa gerek.

Ayrıca Creative ürünleri ile sanki herkes problem yaşıyor gibi. Ben Zen V'den sonra yeni bir Creative ürünü almadım. Bilginize.

Adsız dedi ki...

yaklaşık creative zen V' yi bir yıldır kullanamıyorum. ekranı açtığımda recovery mode diye bi sayfa geliyor ve nasıl açacağımı bilmiyorum yardım ederseniz sevinirim.)

İlginizi çekebilir: