Cuma, Temmuz 19, 2013

Kindle ile ilgili bilmeniz gereken 20 şey

Kindle, “İyi ki satın almışım” dediğim nadir cihazlardan. Daha önce Kindle incelemesi yapmış, e-kitapların Türkiye’de nasıl satabileceğine ilişkin görüşlerimi siz Mobil Yazılar okurları ile paylaşmıştım. Bugün de hem incelemeye bir ek yapayım, hem de merak edilen bazı sorulara cevap vereyim istedim. Bu yazıda bahsettiklerimin E-Ink ekranlı Kindle modelleri ile sınırlı olduğunu hatırlatmak isterim.

1. Kindle da neyin nesi? “Kindle” Amazon’un ürettiği bir e-kitap okuyucu serisi. Çeşitli modelleri var. E-Ink ekrana sahip olan modellerin ekranı siyah-beyaz, ama gerçek kağıt gibi gözüküyor. Renkli ekranlı “Kindle Fire” modelleri ise Android tabanlı ve piyasadaki diğer pek çok tablete benziyor.

2. Kindle’ın ekranı kağıt gibi mi? Renkli mi renksiz mi? Evet, E-Ink ekrana sahip olan Kindle modellerinin ekranı gerçekten kağıt gibi gözüküyor. Ancak henüz renk yok. Çoğu kitap gibi siyah-beyaz.



3. Bu Kindle modelleri göz yormuyor mu? Normal kitap okurken gözünüz ne kadar yorulursa, o kadar yoruyor. Normal ekranlarda olduğu gibi arka aydınlatması olmadığı için sürekli bir ışık kaynağına bakıyormuş gibi olmuyorsunuz.

4. Kindle ekranında aydınlatma yok mu? Kindle’ların ekranı bilgisayar ekranları gibi parıldamıyor. Bu da demek oluyor ki, odanızda lamba yanmıyorsa ekranı göremiyorsunuz. Aynen kitaplar gibi. Sadece “Kindle Paperwhite” gibi kendinden ışıklı e-kitap okuyucuların ekranı geceleyin de görülebiliyor.

5. Kindle modelleri arasında ne fark var? Doğrusu pek çok Kindle modeli var. Her yeni modelde ekran kalitesi artıyor, ancak bazı özellikler geri gidebiliyor. Kindle Touch ve Kindle Paperwhite modelleri dokunmatik ekrana sahip. Paperwhite modelinde ekran ışığı da var, ama hafızayı azaltmışlar. Önceki Kindle modelleri dokunmatik değil; kimisinde klavye var, kimisinde ise yok. Genel olarak ben son iki model olan Touch ve Paperwhite’ı tavsiye ediyorum.

Amazon Kindle Touch

6. Kindle dışında e-kitap okuyucu yok mu? Olmaz olur mu? Hem de bir sürü var. Teknik olarak daha fazla özelliği olan e-kitap okuyucular bile var. Bu kitap okuyucular değişik formatları da destekliyorlar. Ancak Kindle’ın da kendine göre artıları var. Bunlardan biri de “Personal Documents” adını verdikleri servis. Kindle Touch incelemesine göz atmanızı öneririm.

7. Kindle ekranına not alabiliyor muyuz? Çizim yapabiliyor muyuz? Başka e-kitap okuyucularda ekrana kalemle not alma özelliği var, ancak henüz Kindle modellerinde bu özellik yok. Ancak kalem olmadan, parmağınızla cümlelerin üzerini işaretleyip notlar ekleyebiliyorsunuz. Kenardaki boşluklara yıldız çizmek, ok çıkarmak falan mümkün değil. Biraz sınırlı bir işaretleme özelliği var yani.

8. Kindle’a İdefix’ten aldığım kitapları yükleyebilir miyim? Amazon ne yazık ki Türkiye’ye e-kitap satmıyor. Bu ciddi bir sorun. Türkiye’de İdefix e-kitap konusunda bir şeyler yapmaya çalışıyor biliyorsunuz. Ama İdefix’in kitapları da Kindle’da açılmıyor. Kitapların formatını da değiştiremiyorsunuz, çünkü DRM ile kilitlenmiş durumdalar. DRM’den kurtulup, parasını vererek satın aldığınız kitapları Kindle’ınıza yükleyebilir misiniz? Evet, ama nasıl yapacağınızı buraya yazamam, kendiniz bulmalısınız.

9. Kitap bulup okumak bu kadar zorsa, ne işe yarar Kindle? Hiç kitap yüklemeseniz bile Kindle’dan keyif alabilirsiniz. Çünkü Personal Documents servisi sayesinde Word dosyalarınızı, PDF’lerinizi, internette beğendiğiniz herhangi bir sayfayı Kindle’a çok hızlı bir şekilde gönderebilirsiniz. Firefox için Kindle eklentisi var, bu sayede bir tıklama ile okumak istediğiniz sayfa Kindle’a gidiyor. Bilgisayarınızdaki dosyalar için de Kindle’ın “Send to Kindle” yazılımı aynı kolaylığı sağlıyor. Yani uzun yazıları bilgisayardan ya da tabletten okuyarak gözlerinize işkence etmek zorunda kalmıyorsunuz.

10. Kindle PDF dosyalarını açıyor mu? Açıyor açmasına da, Kindle ile PDF okumak pek keyifli bir deneyim değil. PDF dosyasını metin dosyasına çevirirseniz (ya da şu yazımda anlattığım yöntemi kullanırsanız) daha okunaklı olsa da, okuyacağınız şeyler çoğunlukla PDF dosyaları ise, Kindle’ı değil, tabletleri öneriyorum.



11. Kindle ile internete giriliyor mu? “Deneysel” diye tanımladıkları bir web tarayıcısı var, yani evet, giriyor. Ama mecbur kalmadıkça bu tarayıcıyı çok fazla kullanmak isteyeceğinizi sanmıyorum.

12. Kindle ile kitap okurken aynı anda müzik dinleyebilir miyim? Kindle Touch modelinde evet. Daha yeni olan Paperwhite’da bu özelliği kaldırmışlar.

13. Kindle’a yazılım yüklenebiliyor mu? Hayır, yüklenemiyor. Keşke yüklense, potansiyeli yüksek bir cihaz. Ancak yazının başında da bahsettiğim gibi burada sadece E-Ink ekranlı modeller hakkında yazıyorum. Android işletim sistemine sahip Kindle modellerine yazılım yüklenebilir.

14. Kindle’dan gazete okuyabilir miyim? Evet, Calibre programını kullanarak gazetelerin internet sitelerinden son haberleri çekebilir, internet bağlantısı olmayan yerlerde de gazetenizi okuyabilirsiniz.

15. Kindle’ın pil ömrü gerçekten uzun mu? Ekranı arka aydınlatmalı olmadığı için daha az enerji harcıyor, dolayısıyla da pil ömrü daha uzun. Kendi halinde bırakıp az kullanırsanız bir ay dayanıyor. Normal kullanımda da pil ömrü saatlerle değil, günlerle ölçülüyor. Ancak WiFi özelliğini sürekli açık tutarsanız şarjı daha hızlı bitebilir. Elbette, normal kitapların pili bitmez, ama emin olun Kindle telefonlara ve tabletlere göre pil ömrü açısından çok daha rahat.

16. Kindle’ın ekranı güneş ışığı altında görülüyor mu? Evet, diğer tabletlerde sadece kendi yansımanızı göreceğiniz kadar ışık olsa da Kindle ekranı okunaklı oluyor. Kimi zaman, açıya bağlı olarak çok hafif bir parlaklık oluyor, ama bu da parlak kâğıda basılmış bir dergi sayfasında olacak parlaklıktan fazla değil.



17. Ekranı yan çevrilebiliyor mu? Evet, ancak bir yazılım güncellemesi gerekiyor. Bir Kindle Touch satın aldıysanız WiFi özelliğini birkaç gün açık bırakın. Kindle kendi kendine yazılım güncellemesini indirip kuracaktır. Bundan sonra menüde yeni çıkan seçeneğe tıklayarak ekranı yatay ya da dikey olarak kullanabilirsiniz. Özellikle de PDF dosyalarına bakarken bu seçenek gerekebiliyor.

18. Kindle’ın ekranı yavaş mı çalışıyor? E-Ink ekran teknolojisi normal ekranlara göre biraz daha yavaş. Ancak kitap sayfalarını çevirirken bu yavaşlığı fark edeceğinizi sanmıyorum. Fark edeceğiniz bir yer varsa, o da bahsettiğim “deneysel” web tarayıcısı olacaktır. İşte bu yüzden Kindle ile webde gezinmek pek tavsiye edilecek bir şey değil.

19. Kindle’da reklam mı çıkıyor? Evet, cihazı kullanmadığınız zamanlarda ekranda ve kitap listesinin alt tarafında reklamlar bulunuyor. Kitap okurken reklam yok. Hoş değiller ama rahatsız edici de değiller. Dilerseniz ek bir ücret karşılığında reklamlardan kurtulabilirsiniz.

20. Kindle’ı tavsiye eder misin? Satın almaya değer mi? Amerika’dan arkadaşınız geliyorsa, siz de bol bol internet makalesi okuyorsanız, mutlaka bir tane sipariş edin. Ancak yukarıda yazdıklarımı göz önünde bulundurmayı unutmayın. PDF dosyaları için çok uygun değil, Amazon kitapları Türkiye’de satılmıyor, İdefix’ten aldığınız kitapları aktarmak için özel çaba sarf etmeniz gerekiyor. Ayrıca piyasada başka e-kitap okuyucu cihazlar da bulunuyor.

Mobil Yazılar’dan şimdilik bu kadar. Aklınızdaki sorulara cevap olmuştur inşallah.

12 yorum:

Adsız dedi ki...

Bu bilgilendirici makaleniz için çok teşekkürler.

Adsız dedi ki...

Faydalı bir inceleme yazısı olmuş, teşekkürler. Sadece 19 no'lu madde ile ilgili şunu eklemek isterim; kindleturkiye.com'dan kopyala/yapıştır yapıyorum: "Reklamları Amazon.com ile görüşerek Türkiye'de kullandığınızı belirttiğinizde ücretsiz olarak kaldırılabiliyor."muşsunuz.

Unknown dedi ki...

yazı için teşekkürler. hediye gelen kindle'ı nasıl çözeceğimi düşünüyordum. yardımı olacak.

Hakan dedi ki...

Merhabalar;
Şu sıralar bir e-kitap okuyucu almak istiyorum fakat kindle'ın bile bir çok çeşidi olunca insan tereddütte kalıyor. Genellikle ingilizce kitap, makale ve internetten beğendiğim yazıları dönüştürüp okumak istiyorum. Ekran ışığı çok önemli değil ama not almak harika bir özellik olabilir benim için. Siz ne önerirsiniz ? Teşekkürler

z dedi ki...

Merhaba Hakan,

Size Kindle Touch ya da Kindle Paperwhite modellerinden birini öneririm.

Yine de pek çok e-kitap okuyucunun not alma yeteneklerinin sınırlı olduğunu hatırlatayım.

Saygılar.

Unknown dedi ki...

Merhabalar, ben çok kitap okuyan birisiyim. Ve rahatçe türkçe kitap okuyabileceğim rahat bir ebook istiyorum. Kindle çok istiyordum. Ama anladığım kadarıyla türkçe kitap yok. Birde kitap sayfası gibi gözükme özelliği olsun istiyorum. Ne almalıyım? Rica etsem yardım eder misiniz?

Unknown dedi ki...

Merhaba new touch modelini önerir misiniz? Sadece kitap okumak amacım müzik, internet için kullanmak değil. Şimdiden teşekkürler.

Unknown dedi ki...

hala aktifmisiniz? çok önemli bir sorum olacak.

z dedi ki...

@hashus cok: Biraz geç oldu ama, buyrun :)

Unknown dedi ki...

Merhabalar
Dun 2 gun once kendime kindle new touch aldim. Dun sarja taktim.fulledim. Sabah kalktigimda %70 sarj kalmisti.
Normalde de boyle mi.sag ustteki isaret dogruyu gosreriyor mu?
Reset attim duzelmedi.

Yardimlariniz icin simdiden tesekkurler

Unknown dedi ki...

Merhabalar
Dun 2 gun once kendime kindle new touch aldim. Dun sarja taktim.fulledim. Sabah kalktigimda %70 sarj kalmisti.
Normalde de boyle mi.sag ustteki isaret dogruyu gosreriyor mu?
Reset attim duzelmedi.

Yardimlariniz icin simdiden tesekkurler

Adsız dedi ki...

Merhaba, kindle alalı bir sene oldu ama çok sınırlı kullandım, birkaç ay şarjı bitmiş şekilde bekledi. Şimdi tekrar kullanmak istiyorum ama tam şarj ettikten 1-2 saat sonra yine kapanıyor. Icindekileri silip reset atmayı denedim o da sorunu çözmedi. Sizce ne yapabilirim, teknik servis imkanı da yok malum.. Çok zor durumda kaldim, yardım edebilirseniz çok sevinirim.

İlginizi çekebilir: