Çarşamba, Temmuz 15, 2009

Geek'lerle uğraşmak

Bir yıldan uzun bir süre önce, Geek'lere yatırım yapmak isminde bir yazı yazmıştım. Şu an kullanmaya çalıştığım cihaz bir Nokia n800. Nokia Internet Tablet'ler sanırım geek kitlesine en çok hitap eden cihazlar. Internet Tablet'ler Linux tabanlı işletim sistemleri ve open source programları ile bir adım öne geçmek istiyorlardı. Ama bunu gerçekten başarabildiler mi?

Bence beklenmeyen bir yan etki söz konusu. Cihazla ilgilenenler hep geek'ler olunca sıradan kullanıcıya nefes alacak alan kalmıyor. Bunu görmek için tek yapmanız gereken Maemo forumlarında "sorunlarınıza çözüm aramak".

Ben yazılım geliştirme ile ilgilenen biriydim. Ama Linux ile hiç işim olmadı. Bir problem olduğunda Knoppix ile bilgisayarı açmak dışında, Linux ile en çok ilgilendiğim zamanlar bu n800'lü zamanlar. Ama bir Windows Geek'i olmama rağmen itiraf etmeliyim ki Linux'tan hiç bir şey anlamıyorum. Sağolsunlar Maemo forumlarında da insanlar pek açıklayıcı olmuyorlar. Aynen Geek'lere yatırım yapmak yazımda bahsettiğim gibi, "Hmm, çok kolay, bilmemne moduna geç, sonra terminalden iki bilet al vs vs vs" demekten başka bir şey yapmıyorlar. İyi niyetli eleştiriler yazan birileri çıktığında ise Nokia çalışanlarından bile tepki geliyor.

Bu da tek derdi A noktasından B noktasına en kolay yoldan gitmek olan kullanıcıları çileden çıkartıyor. Internet Tablet kullanıcıları kendi içlerinde özel bir kulüp oluşturmuş gibi, kendi dilleriyle konuşuyorlar ve ne dediklerini başkalarının anlamamasından zevk alıyorlar sanki. OS2006 maemo, mistral scirocco, gregale. Diablo chinook fermantle? Anlamı: Sadece n800 ya da n810 demek yerine yüz bin tane kod adı uydurursanız ulaşacağınız kitle çok büyük olmayacaktır.

Herşey birbiri ile bağlantılı. Çeşitli sebeplerle cihazın kullanıcısı fazla olmayınca yazılım geliştiricilerin ilgisini de çekemiyorsunuz, sonuçta ekosistem çok zayıf kalıyor. Şu anda Maemo.org'da işletim sisteminin piyasaya çıkmış olan son sürümü için 470 adet yazılım listeleniyor (Bir arkadaşıma bunu söylediğimde, "Hadi ya, sayısı da belli mi öyle, hani normalde yüzlerce, binlerce diye ifade edilir ya" demişti). Bunların bir kısmının alpha sürümü seviyesini geçemeyecek düzeyde, bir kısmının geek olmayan için hiç bir şey ifade etmeyen yazılımlar olduğunu bir kenara bırakıyorum, hadi rakam 1000 olsun diyorum. iPhone için 25.000 yazılım üretilmiş. Evet çoğu paralı ama, Allah aşkına, cihaz çok daha fazla işime yarayacaksa 10-20 dolar veririm alırım yazılımı ne olacak?

Kimi zaman n800'ü elimde görüp beğenenler oluyor. Telefon edemediklerini öğrenince ilgileri azalıyor ama, bana "Tavsiye eder misin?" deseler, inanın zorlanırım tavsiye etmekte. Donanımsal olarak, işlemcisi dışında güzel bir cihaz ama... donanım yetmiyor.

Bu karamsar yazı ve bu sitede yayınlanan bütün diğer karamsar tüm yazılar Mobil Yazılar tarafından yazılmıştır ve görünüşe bakılırsa Mobil Yazılar mükemmeliyetçilikten vazgeçmeyecektir. n800'ünüzü benim gibi ucuza aldıysanız, beklentilerinizi fazla yüksek tutmayın ve cihazın keyfini çıkarın. Hatta Mobil Yazılar'a söyleyeyim de n800'ün keyifli yönleri üzerine de birşeyler yazsın, ama hep karamsar hep karamsar olmaz ki, değil mi? Bu arada, bu sitedeki yazılar başka bir yerde yayınlanamaz. Sitenizin, forumunuzun, blogunuzun ticari amaç taşıyıp taşımaması farketmez. Daha fazla bilgi için lütfen alıntı kurallarına bakınız.

Hiç yorum yok:

İlginizi çekebilir: