Pazar, Ekim 26, 2014

Babil.com'a Calibro ve e-kitaplar ile ilgili tavsiyeler

Türkiye'de e-kitap satar mı? Satar, ama doğru kitleye doğru içgörü ile yaklaşırsanız. Daha önceden İdefix ve e-kitaplarla olan deneyimim üzerine E kitap nasıl olur da satar? başlıklı yazımda çeşitli görüşlerimi paylaşmıştım. E-kitaplar ve kitap okuyucular yeniden gündeme geldiğine göre, Calibro / Babil.com / LibroNet için birkaç tavsiye yazmakta fayda var.



1. Ürünü hedef kitlenize denettirin. Bazı ürünlerin artı değerini anlaması için insanların o ürünü ellerine alıp denemesi gerekir. Adını duymadığınız noodle markası neden marketlerde bedava ürün dağıtıyor? Ürünlerine güveniyorlar ve bir kere denerseniz beğenip satın alacağınıza inanıyorlar.

İnsanlar e-ink'in ne olduğunu bilmiyorlar. Büyük harflerle tekrar edeceğim. İNSANLAR E-INK'İN NE OLDUĞUNU BİLMİYORLAR. Sizin otobüs durağındaki reklamınızı muhtemelen "Yeni bir tablet çıkmış" şeklinde algılıyorlar. E-ink ekranların farkını hedef kitlenizdeki insanlara gösterin. AVM'lerde, üniversite kampüslerinde tanıtım yapın, faydasını anlatın. Pazarlama iletişimi reklamdan ibaret değil ne de olsa.

2. Tüketicinin bakış açısını kaçırmayın. Hoş değil ama, son yıllarda tüm dünyada tüketicilerde şöyle bir eğilim var: Dijital ise, ucuz olmalı. Bunda pek çok iOS yazılımının 0.99'dan satılıyor olmasının da payı olduğunu düşünüyorum. Üretici açısından, tüketicinin bu düşüncesi hoş olmayabilir, ama şu anda durum bundan ibaret.

Ne diyor tüketici? "Bunun baskı maliyeti yok, bu niye pahalı?" diyor. Yazarlar da "Ben yılların birikimini yazıyorum" diyor, bunun farkındayım. Ayrıca bir e-kitap mağazasını işletmenin de başka maliyetleri olabilir elbette, ama tüketici bunları görmüyor.

Tüketiciye kulak vermeye devam: "Neden elimle tutabileceğim, arkadaşıma verebileceğim, yıllar boyunca saklayabileceğim bir kitabı satın almak varken, e-kitap alayım ki" diyor.

Daha başka? "Önce bir sürü para verip bir e-kitap okuyucu cihaz almam lazım öyle mi?" diyor (Belki Calibro'nun 149 TL'lik başlangıç fiyatı bunu kırabilir, ancak yine de tüketici açısından bir başlangıç yatırımı var).

Ya kitap çeşitliliği hakkında? "Benim kütüphanemde bulunması gereken, her gün başvurmam gereken kitaplar e-kitap olarak ne zaman çıkacak?" diyor.

Derinlere inersek? "Bunu kullanabileceğimden emin değilim" "Bu aleti plajda da kullanabilir miyim?" "Babil.com kapanırsa kitaplarıma ne olacak?" "Ya tüm kitaplarım silinirse?"

Tüketiciler daha neler diyor? Bunları sizin tespit etmeniz gerekiyor.

3. Hedef kitleniz gerçekten kim? Kim alır bu cihazı? Kim okur e-kitapları? Beyin fırtınası yapalım mı?

İlk akla gelen, "kitap kurtları", "okumayı sevenler". Anladık. Ama daha başka?

Mecburen okumak zorunda olanlara ne dersiniz? Şahsen artık ışık yayan ekranlara uzun süre bakamıyorum. Beni bulup bana e-ink'i anlattınız mı? Benim gibi kişiler ekrandan okumadıkları zaman ne yapıyorlar? Yazıcıdan çıktı alıyor olabilirler mi? Peki bir e-ink teknolojili cihazla bir yılda toner ve kağıt maliyetinden ne kadar tasarruf edileceğini hesapladınız mı, bunu insanlara anlattınız mı? Sıradan LCD ekranlarla e-ink ekranların farkını göstererek anlattınız mı?

E-kitabın güzelliklerinden biri yanınızda binlerce kitabı taşıyabilmeniz. Çok hoş, ama bunun tüketiciye ne faydası var? Hmm. Kimler çok sayıda kitap sahibi oluyor? Kimlerin bunca kitabı yanında taşıması gerekiyor? Kimlerin işi icabı gün içerisinde çeşitli kitaplara başvurması gerekiyor? Peki bu kişilerin ihtiyacı olan kitapları satıyor musunuz? Şahsen benim dertlerimden biri bu. Sektörel kitapları e-kitap olarak bulamıyorum.

Sadece kitap mı? Kitap satışı yaptığınız için belki çok da umursamıyorsunuz ama, e-ink cihazların PDF gibi farklı formatlardaki dokümanları okuyabiliyor olması çok önemli. PDF okumaya yönelik büyük ekranlı e-kitap okuyucuları (PocketBook inkPad gibi) getirmek için bir çabanız yoksa, olmalı. Benzer şekilde, web sitelerinden okumak istediğimiz uzun yazıları cihaza kolaylıkla gönderebiliyor olmamız da önemli. Bunun için gerekli yazılımları hazırladınız mı?

Daha da farklı düşünelim mi? İçinde Kuran meali olan, bunu sesli olarak da okuyan bir Calibro versiyonu geliştirmeye ne dersiniz? İçine bir kütüphane dolusu dini yayını da ekleyebilirsiniz. Neden olmasın? Ya da, "Çocuğumun gözleri ekrana bakmaktan zarar görüyor" diyen, kendini "sorumlu anne" ya da "bilinçli baba" hissetmek isteyen onca ebeveyne yönelik bir şeyler geliştirilebilir mi? Sadece hikaye kitapları değil, Calibro gibi uygulama destekli cihazlarda alfabeyi öğreten program bile geliştirilir.

Demek istediğim, e-kitap okuyuculara ve e-kitaplara ihtiyacı olan ama bu ihtiyacın farkında olmayan kitleleri keşfedip, onlara özel çözümler sunup, onlarla iletişime geçmeniz gerektiği.

4. Kitap satışında yenilik yapın. "Türkler dokunamadıkları şeylere para vermek istemiyor" mu diyorsunuz? Satılan her basılı kitapla birlikte +1 TL'ye dijital versiyonu da satın alma imkanı verin. Fiziksel kütüphanesinde de bulunsun, dijital kütüphanesinde de.

Hatta bir adım daha ileri gidip sosyal sorumluluk da katılabilir. "+1 TL farkla basılı kitaba ek olarak dijital versiyonu da satın alın, dijital versiyonu Calibro'nuza yükleyin, basılı versiyonu sizin için okul kütüphanelerine bağışlayalım." Nasıl?

5. Artı değer üretin. İnsanların e-kitapları tercih etmeleri için sebeplerini çoğaltın. E-kitap versiyonunda ek olarak ne var? Hiçbir şey yoksa insanlar "Yakın fiyata basılmışı dururken neden bunu alayım?" diye sorar elbette. Ya da, basılı olarak bulunamayan hangi kitaplar e-kitap olarak bulunuyor? Bu da bir artı değerdir. İkinci el sitelerinde kitap arayacaklarına sizden alıp iki dakika içerisinde okumaya başlarlar.

Babil.com / LibroNet'e özel birkaç öneriyi de ekleyeyim:

6. Calibro'nun yazılım hatalarını bir an önce giderin. Bu hatalardan Calibro Basic incelemesinde bahsetmiştim.

7. Eksik özellik bırakmayın. Calibro'nun kutusunda ve kullanma kılavuzunda yazan, ama cihazda bulunmayan özellikler var. Hatta hızlı başlangıç kılavuzunda verilen link bile çalışmıyor. Biliyorum yeni başlıyorsunuz, biliyorum, eksikler zamanla kapanacak. Yine de bunları düzeltmek için acele etmelisiniz.

8. Henüz eksikleriniz varsa, pazarlama bütçenizi tek seferde tüketmeyin. Anladığım kadarıyla ciddi bir pazarlama iletişimi çabası içerisindesiniz. Siz daha iyi bilirsiniz ama, yukarıdaki iki maddeyi çözmeden iletişim yapmak negatif tüketici yorumlarına sebep olabilir, oluyor da.

9. Türkiye'de e-kitap satışını deneyen diğerlerinin hatalarından ders çıkartın. Yapılmışı var işte, siz de yapmayın. Açık ve net!

Bunlara benzer pek çok önerimi  E kitap nasıl olur da satar? başlıklı yazımda paylaştım. Lütfen bir göz atın. Başarılar diliyorum!

İlginizi çekebilir: