Salı, Ekim 28, 2014

Samsung 840 EVO ile HDD'den SSD'ye geçiş maceram

Windows işletim sistemi ile çalışan bilgisayarlar ilk günlerinde ne kadar hızlı çalışırlarsa çalışsınlar, zamanla yüklenen programlar dolayısıyla yavaşlıyorlar. Ancak onca zaman içerisinde bir şey daha oluyor: Bilgisayarınızı kendinize göre kişiselleştiriyorsunuz. Çeşitli programlar yüklemiş, bu programlarda kendinize göre ayarlar yapmış oluyorsunuz. Bazı programlar Windows'un sadece o versiyonunda çalışıyor. Kayıtlı parolalar ve diğer ayarlar o kadar çok ki, bilgisayarınız ne kadar yavaşlamış olsa da format çekmeye korkuyorsunuz. Ya da benim gibi, Windows 8'den hoşlanmadığınız için aklı başında bir Windows versiyonu çıkana kadar Windows 7'li bilgisayarınızı kullanmaya devam etmek istiyorsunuz.

Ancak o eski bilgisayarı bir şekilde hızlandırmanız da lazım. İşte SSD burada devreye giriyor.



HDD ile SSD'nin farkı nedir?

Sıradan bilgisayarlar veri depolaması için HDD, yani Hard Disk Drive kullanırlar. Windows işletim sisteminin çalışmasını sağlayan dosyalar da dahil olmak üzere, tüm dosyalarınız HDD içinde saklanır. Problem şu ki, HDD'ler hareketli parçalara sahiptir ve yavaş çalışırlar. Hele de notebook bilgisayarların içindeki HDD'ler daha da yavaştır. Bu yetmezmiş gibi, zamanla yavaşlık artabilir ya da bir darbe anında HDD içindeki diskler zarar görebilir.

SSD, yani Solid State Drive teknolojisi ise, USB belleğinizdeki gibi bir teknolojiye sahiptir. Hareketli parçası yoktur. SSD'ler, HDD'lere göre çok daha hızlı çalışırlar.

Elbette, gelişme evresindeki her yeni teknoloji gibi SSD'ler de biraz pahalılar. Biraz araştırdığımda Samsung 840 EVO serisinin fiyat/performans açısından olumlu bulunduğunu öğrendim. Benim bilgisayarımdaki HDD, 500 GB boyutundaydı. Bilgisayarımdaki sistemi SSD'ye olduğu gibi klonlamak istediğim için, yine 500 GB boyutunda bir SSD satın aldım.

Sistemi klonlayarak HDD'den SSD'ye geçiş

İndirim olduğu bir dönemde bir adet Samsung 840 EVO 500 GB SSD'yi Vatan Bilgisayar'dan satın aldım. Mağazada ilgili reyona bakan iki çalışan vardı. "Laptop'umun hard diskini buna klonlamak istiyorum, mümkün müdür?" deyince bana verdikleri cevap "O işi uzman birinin yapması gerekir" oldu. Bunu duyunca ben de "BU TAM BANA GÖRE BİR İŞ!" diye bağırdım. Şaka yapıyorum tabi ki. Fazla soru sormadan SSD'yi satın aldım, ancak HDD'mi SSD'ye klonlamayı düşündüğümü ifade ettiğim halde beni uyarmayı unuttukları bir şey vardı, bana "Laptop upgrade kit" değil, sadece SSD içeren paketi satmışlardı. Yani klonlama yaparken gerekli olan kablolar eksikti. Neyse ki bir adet 2,5 inç HDD kutusu alarak bu problemi çözdüm.



SSD'yi HDD kutusuna, HDD kutusunun USB kablosunu da bilgisayara bağladım. Samsung'un klonlama yazılımını çalıştırdım, uzun bir bekleyişe başladım... derken bir hata mesajı! "Klonlayamıyorum" diyordu yazılım. Olsun dedim, bir kere daha dene! Ancak biraz daha "yavaş ayarda" dene. Çok şükür ki ikinci denememde tüm HDD'yi SSD'ye sorunsuz bir biçimde klonladım.

Bilgisayarı ters çevirdim, bataryasını çıkarttım, HDD'yi söktüm, SSD'yi taktım, bilgisayarı açtım. Bir problem daha. Çalışmıyor! Meğer Windows kurtarma CD'si oluşturmam gerekiyormuş. HDD'yi geri tak-bilgisayarı aç-CD'yi oluştur-bilgisayarı kapat-SSD'yi tak-CD'yi yerleştir-adımları izle. Sonunda bitti!

Sonunda sistemi SSD'ye geçirmeyi başardım. Birkaç saatimi aldı ve biraz terletti ama açılışta kahve içmeye gönderen bilgisayarım artık saniyeler içerisinde açılıyor. Başlangıç programları büyük bir hızla yükleniyor. Dosya kopyalama hızı arttı, çok sayıda dosya içeren klasörler hızla açılıyor.

Sonuç olarak, SSD'ye geçmeye değer mi? Kesinlikle evet. Özellikle de benim gibi sisteminizi alıştığınız halini bozmadan hızlandırmak istiyorsanız. Bütün yüklü programlarım, ayarlarım aynı, ancak sistemim çok daha hızlı. Çünkü "darboğaz" yapan bir HDD yok artık.

Mobil Yazılar'dan şimdilik bu kadar. Eğer bu yazıyı beğendiyseniz lütfen buraya tıklayarak diğer incelemelerime de göz atın.

İlgili: Samsung 840 EVO serisi için performans güncellemesi

Hiç yorum yok:

İlginizi çekebilir: