Cumartesi, Eylül 08, 2007

Apple ve diğerleri

Yine başladık, hep Apple, hep Apple. Peki nedir bu Apple'ı diğerlerinden ayıran şey?

Apple'ı diğerlerinden ayıran şey özellikler falan değil. Daha önce defalarca dediğim gibi, pazarlama dehaları. Yoksa rakiplerinin bu konudaki zayıflığı mı desek?

Elimde bir Axim x50v var. Sıradan bir Pocket PC ya da Palm bile iPhone'dan daha fazla özelliğe sahip; bu cihazda ise güçlü bir grafik çipi, kaliteli bir ses çipi ve VGA out özelliği gibi ekstralar var. Peki nasıl oluyor da Apple öne geçiyor?

İşte şöyle: En gereksiz, en basit özelliği bile bir devrimmiş gibi tanıtıyorlar, çözüme odaklanıyorlar, ve bir stratejileri var.

Birincisine bakalım. Dell bu konuda ne yapmış? Cihazın içindeki harika ses çipini sır gibi saklıyor! Birkaç gönüllü programcı sırrı keşfedip özelliği ortaya çıkarmasa kimse çipten faydalanamayacak. Cihazın içinde bir de 3D grafik çipi var. "Hmm, tam bir oyun makinesi!" derken tuşların birçok oyunu oynamak için çok küçük olduğunu, ve RAM miktarının da kimi oyunlara yetmediğini görüyorsunuz.

Birileri Cover Flow'u bile dakikalarca anlatırken, birileri özellikleri saklıyor, ya da özelliklerden bir bütün (oyun makinesi) oluşmasını engelleyecek kararlar alıyor.

İkincisi. Cihazı yan çevirince ekranı döndürecek ya da kulağınıza yaklaştırdığınızda ekranı kapatacak sensörler yeni icat edilmedi. MP3 çalarlar yeni değil. İnternetten müzik satışı da yeni değil. Parmaklarınızla basabileceğiniz kadar büyük tuşları olan ekran klavyeleri? Hiç yeni değil. iPhone'un (ve iPod'un) birkaç akıllı çözümü sayesinde on kat daha fazla özelliği olan rakiplerinin önüne geçmesi acıklı değil mi sizce de? Windows Mobile ve Palm OS gibi işletim sistemlerinin bir türlü üstesinden gelemedikleri birkaç sorun -ve çoğunlukla da yetersiz pazarlama- yüzünden gölgede kalmaları da oldukça acıklı...

Akıllı firmalar "özellik için özellik" değil, "kullanıcı için özellik" eklerler; çözüme odaklanırlar. Akıllı firmalar müşterilerini dinler, onların ihtiyaçlarını çok iyi anlarlar. Google'ın bile mobil arenaya girmeye çalıştığı şu günlerde hiç bir şirketin akıllı olmamak gibi bir lüksü yok.

Son olarak üçüncüsüne bakalım. Neymiş, birilerinin bir stratejisi varmış. Apple ürünleri sürekli ileri doğru gidiyor. Kimileri ise bir ileri, bir geri gidiyor! Dell, Axim serisini biraz daha iyileştirip daha güzel bir şekilde pazarlamak yerine pazardan çekilmeyi tercih etti. Asus deseniz bir cihaza GPS koyuyor WiFi'yi çıkarıyor; WiFi koyuyor VGA ekranı çıkarıyor. Palm, Life Drive gibi bir cihaz üretiyor, alete flash hafıza koymadığı için performans yerlerde sürünüyor. Treo'lar o kadar küçük güncellemelerle çıkıyorlar ki yenisini almak için pek bir sebebiniz olmuyor. Diğerleri? Her özellik var, pil ömrü düşük. Pil ömrü bile yüksek olan cihaz varsa, öyle çirkin ki bırakın satın almayı, resmine bakasınız gelmiyor.

iPhone çok mu iyi? Öyle olmadığını daha önceden söylemiştim. Mesela program yüklenemiyor, mesela ofis programları yok, mesela PDA dünyasından alıştığımız pek çok güzel şey yok. Evet BT ile dosya transferi bile yok. Ama her yeni cihazda biraz daha ileri gidiyorlar. Her seferinde insanların eski cihazı satıp yenisini almak için iyi bir sebepleri oluyor. iPhone'dan daha az özelliğe sahip olan iPod Touch bile, önceki yazımda belirttiğim gibi bir strateji dahilinde piyasaya çıkıyor.

Steve Jobs, iPhone'un fiyatını indirdi. İki-üç gün sonra da dedi ki, "Pahalı alan early adopter arkadaşlarım, üzülmeyin, alın size de 100$'lık hediye çeki!" İşte bu beklenmedik bir şey oldu. Bunu planlamışlar mıydı? Bence öyle!

Güncelleme: HP'nin açıklamasına göre son üst seviye PDA'sı ile ilgili basına yanlış bilgi verilmiş; cihaz 64 MB değil, 128 MB RAM'e sahipmiş. Dolayısıyla yazıdan HP ile ilgili eleştirilerimi çıkarttım.

Yazının devamı »

Hiç yorum yok:

İlginizi çekebilir: