Perşembe, Kasım 29, 2012

Sony Xperia Sola İncelemesi

Xperia Sola, Sony’nin orta seviye telefonlarından biri. Ben 900 TL’ye aldım ama şimdilerde indirimlerden de yararlanırsanız 800 TL’nin altına bulabilirsiniz. "Orta seviye" dedik ama, bu kötü bir şey mi acaba? Görelim bakalım.



Tasarım

Xperia Sola’nın siyah-beyaz renkli olanını aldım. Fotoğraflarında pek hoş gözükmese de insan eline alınca düşüncesi değişiyor. Özellikle de bu renklerin yakıştığını düşünüyorum (takım tutmuyorum!). Açma-kapama düğmesi sol üst tarafa yerleştirilmiş. Bunu beğenmeyenler varmış. Xperia S’te de böyle değildi. Ama ben bu yerleşimi çok başarılı buldum.



Ekran

Xperia Sola’nın ekranı günümüzün popüler telefonlarına göre daha küçük, 3.7 inç. Ancak 480x854 piksel çözünürlüğü var. Mobile Bravia Engine sayesinde renkler oldukça canlı. Cihazın ekranına bakmak son derece keyifli. Doğrusu Xperia Go’dan vazgeçmemin sebebi bu ekran oldu.



Şimdi büyük ekranlar moda biliyorsunuz. Kiminle konuşsam ya Galaxy S3 ya da Galaxy Note II almak istiyor. “Büyük ekran istiyorum” diyor. Apple bu trendi gördü de ekranı büyüttü herhalde. Doğrusu Xperia Sola’nın ekranı bu yeni standartlara göre küçük. Ama bu biraz da ne istediğinize bağlı. Mesela Xperia S’in ekranı Sola’ya göre daha büyük, tamam, ama bu sefer de kocaman bir telefon çıkıyor ortaya. Büyük ekran mı istiyorsunuz, yoksa mobilite mi? Tabletimin büyük ekranına alıştığımdan olsa gerek, telefonların “büyük” ekranları da küçük geliyor bana! Şahsen tabletim dururken kesinlikle telefondan video izleme, oyun oynama, internette gezinme gibi şeyler yapmıyorum.

Gelelim Xperia Sola’nın diğer telefonlardan en önemli farkına. Xperia Sola, parmağınızla tam olarak dokunmadan da parmağınızı algılıyor. Bilgisayardaki “Mouse over” özelliği gibi yani. Hani fare işaretçisini internet sitelerinde menülerin üstüne getirirsiniz de menüler siz tıklamadan da açılır ya. İşte o özellik. Parmağınızı yaklaştırıyorsunuz ve menüler açılıyor. Bu özellik bazı internet sitelerinde ve haber portallarında çok kullanışlı oluyor. Böyle bir özelliği olmayan cep telefonunuzdan bu tür bir internet sitesini kullanmaya çalıştıysanız menülü sitelerin ne kadar sinir bozucu olduğunu bilirsiniz.

Amaaa… Evet sevgili Mobil Yazılar okurları, kötü şeyler yazacağım. Böyle bir özellik var ama, bu söylediğim şey dışında pek bir işe yaramıyor. Hatta bu özelliğini bile rahat kullanamıyorsunuz. Ekran küçük, sizin tıklamanız ya da parmağınızı yaklaştırmanız gereken linkler de küçük. Parmağınızı yaklaştırıyorsunuz, bazen menü açılmakta gecikiyor, siz de “Herhalde parmağımı algılamadı” diye biraz daha yaklaştırıyorsunuz, bir de bakmışsınız, yanlışlıkla tıklamışsınız. Halbuki tıklamak istemiyordunuz. Haydi geri gidelim bakalım, yeniden deneyelim “tıklamamayı”...

Bitmedi! Biraz daha olumsuzluk var sevgili okurlarım. Xperia Sola’nın ekranına bu “Mouse over” özelliği ekleyebilmek için her ne yaptılarsa, bir yan etkisi olmuş. Cihazı elinize alıp normal bir şekilde kullanırken sorun yok. Ama bir yüzeye koyduğunuzda, örneğin masanın üstüne koyup tek parmağınızla kullanamaya kalktığınızda ekran dokunmalarınızı algılamamaya başlıyor. Önce yazılımsal bir sorun var sandım. Ardından birkaç kişiye daha test ettirdim. Sonunda deneme yanılma yoluyla sorunu buldum. Telefonun arka kapağı deriniz ile temas etmeli. Yoksa parmağınızı canı istediğinizde algılıyor. Telefonu her zaman masanın üstünde yada yüzüstü yatarken kullanacak değilsiniz elbette. Ama ihtiyacınız olduğunda Xperia Sola’yı diğer telefonlarda hiçbir sorun çıkmadan kullanabildiğiniz şekilde kullanamıyor olmanız can sıkıcı olabiliyor. Ekranın bu problemini bilmenizde fayda var.

Ses

Telefon görüşmelerinde ses seviyesi düşük. Kalabalık ortamlarda karşı tarafın sesini duymak zor oluyor. Bazen telefonun yanında gelen kulaklığı kullanmak zorunda kalıyorum. Bunun dışında müzik dinlerken ses konusunda bir problem yaşamadım.

Zil sesi yüksek çıkıyor ama, titreşime aldığınızda çağrıları kaçırmaya hazır olun. Titreşimi o kadar hafif ki, ceketimin cebindeyken bile titrediğini fark etmiyorum. Gerçi diğer telefonlar da titrerken çıkardıkları seslerle yeri göğü inletiyorlar. Seçim sizin, ben söylemiş olayım. Az titresin, sessiz titresin diyorsanız, Xperia Sola size göre.

Pil Ömrü

Dünya öyle bir hale geldi ki, herkes “Şarjı bir gün gidiyor mu? İyiymiş be!” diyor. Allah aşkına. Ben Nokia E63’ümün şarjını beğenmiyordum. Şimdi her gece telefonu şarj etmem gerekiyor. İş yerimde bir şarj aleti, evimde bir şarj aleti. Bir de arabaya alacağım inşallah. Kablolu telefonların zamanına geri döndük, şarj aletinin kablosuna bağlıyız artık. Xperia Sola da son dönemin Android telefonlarından farklı değil. Pili değiştirilemiyor. Şarjı normal kullanımda bir gün gidiyor. Yoğun bir gün geçirdiyseniz, gece olmadan pilin bitmesine hazır olun.



Kamera ve Video

“Her telefon otofokus’lu bir kameraya sahip olmalı” diyorum her fırsatta. Xperia Sola’nın otokus özellikli 5 MP kamerası mükemmel kalitede fotoğraflar çeken bir kamera değil, ama çoğu zaman yeterli oluyor. Bence bir “akıllı telefon”, hastaneden aldığınız laboratuvar barkodunun fotoğrafını çekebilmeli. Bir kitaptan ya da dergiden beğendiğiniz bir paragrafı fotoğraflayabilmelisiniz. Uçak biletinizin fotoğrafını çektiğinizde yazılar bulanık çıkmamalı. Bütün bunları, “EDOF, full focus, tam odaklı kamera” falan diye çok iyi bir özelliği varmış gibi sattıkları telefonların yapamadığını söylemiyorlar elbette.



Normal ışık altında Xperia S’ten sadece megapiksel olarak düşük fotoğraflar çekiyor. Ama biraz daha zor şartlar altında, ters ışıkta, az ışıkta vs. Xperia S’e göre çok daha kötü fotoğraflar çekiyor. Ya da, kötü demeyelim de, “telefon kamerası olduğunu hissettiriyor” diyelim.



Xperia Sola 1080p videolar çekemiyor, 720p’de kalıyor. İlginçtir, hem Xperia S, hem de Sola ile 720p ayarında aynı görüntüyü çektiğimde Sola daha net bir görüntü verdi.



Xperia S’de olduğu gibi, Sola’da da uyku modundayken kamera düğmesine basılı tutarak hızlıca fotoğraf çekme özelliği var. Ancak kamera düğmesi biraz sert. Zamanla alışılıyor tabi. Panorama çekim, 3D panorama gibi özellikleri de var. Çözünürlük Xperia S’e göre daha düşük olduğu için panorama fotoğraflar çok fazla detay veremiyor. Yine de ara sıra kullanıyorum.

Örnek fotoğraflar burada: Xperia Sola ve Xperia S fotoğraf kalitesi karşılaştırması

Sonuç: Xperia Sola almaya değer mi?

Xperia Sola uygun fiyatlı ve telefon olarak başarılı bir cihaz. Çok büyük değil (ele avuca sığıyor), yeterince hızlı, yeterli hafızası ve MicroSD kart yuvası var. Ekran çözünürlüğü ve kalitesi gayet güzel. Ben keyifle kullanıyorum. Eğer daha fazla beklentiniz varsa, Xperia S ya da Samsung Galaxy S3 gibi telefonlara yönelmenizi tavsiye ederim, ama pek çok kişi için Sola gibi telefonların yeterli olduğunu düşünüyorum.

Xperia Sola ile ilgili diğer yazılarım:
Sony Xperia Sola: Kutudan çıkanlar
Symbian'dan Android'e: Nokia'dan Xperia'ya telefon numaralarını aktarmak
Xperia Sola ve Xperia S fotoğraf kalitesi karşılaştırması
Xperia Sola programları

Hiç yorum yok:

İlginizi çekebilir: